De geschiedenis van Rolls-Royce en Bentley


De honourable Charles Stewart Rolls was van aristocratische komaf. Als derde zoon van de verre van onbemiddelde Lord en Lady Llangattock hield hij zich van jongsafaan bezig met auto's en racerij. In 1896, toen in Engeland nog een snelheidslimiet gold van vier mijl (6,4 kilometer) per uur, kocht hij in Frankrijk een Peugeot waarmee hij dagelijks naar de Cambridge University reed. In 1903 reed de toen25-jarige Rolls in het Engelse Clipstonepark in Nottinghamshire 133 kilometer per uur. Dit was een opzienbarende verbetering van het wereldsnelheidsrecord dat in 1902 op 124 kilometer per uur was gekomen. Rolls reed zijn wereldsnelheidsrecord in een Mors. In dat jaar begon hij ook zijn eigen autobedrijf met merken als Panhard-Levassor, Mors, Serpollet-stoomwagens en de Belgische Minerva.

In hetzelfde jaar, 1903, kocht Frederick Henry Royce een tweedehands Decauville in Frankrijk. Royce was een self-made man van eenvoudige komaf. Zijn vader verdiende de kost als molenaar. Royce interesseerde zich voor auto's als technicus en had als 17-jarige kans gezien om naast een slechtbetaalde baan in een gereedschapsmakerij in Leeds te gaan studeren voor elektrisch ingenieur. Met hard studeren en spaarzaam leven kon hij als 21-jarige in 1884 samen met een partner een bedrijfje opzetten in Manchester. Hij maakte er zaken als elektrische deurbellen en dynamo's. Het bedrijf floreerde en was binnen twintig jaar zover uitgegroeid dat Royce naar een andere bedrijfstak kon gaan uitzien: de automobielen.
De Decauville die hij dus in Frankrijk kocht, inspireerde hem tot het bouwen van tweecilinder auto's. Hij vervaardigde er drie onder zijn eigen naam Royce. Motorisch waren deze auto's zo goed, dat hij de aandacht trok van Rolls, die naar Manchester kwam. Op 4 mei 1904 werden Rolls en Royce met elkaar in contact gebracht en twee dagen voor Kerst, op 23 december 1904, kwam hun contract tot stand. Een contract tussen de autocoureur en verkoper Rolls, en de perfectionist en constructeur Royce.

Walter Owen Bentley begon zijn bedrijf in 1919. Hij bouwde auto's onder de naam Bentley en legde zich in de jaren twintig toe op autoracerij. De vele overwinningen van Bentleys op het beroemde circuit van Le Mans zijn legendarisch. In 1931 hield hij het hoofd niet meer boven water en kwam zijn bedrijf in handen van Rolls-Royce.
In dit geschiedkundige overzicht maakt u nader kennis met Charles Rolls en Henry Royce. Bovendien vindt u een globaal overzicht van de Rolls-Royce modellen die sinds 1904 zijn gebouwd en de Bentley modellen vanaf 1919.

Wat u op deze website kunt vinden
Op dit deel van de website kunt u kennis maken met deze drie ikonen uit de autowereld en kunt u een overzicht vinden van de modellen die door Rolls-Royce en Bentley door de jaren heen zijn geproduceerd.

<