Verslag Technische meeting bij familie Groenouwe 2023


Op 5 maart waren wij voor de 19e keer te gast in de garage bij de familie Groenouwe in Bathmen. Er waren 52(!) personen aanwezig. Een geweldige opkomst!


Tijdens de heerlijke koffie was er tijd om meegebrachte onderdelen en boeken te bekijken en eventueel van eigenaar te laten verwisselen.  




De voorzitter heette iedereen welkom en legde het programma van de dag uit. Daarna stelde hij de eerste spreker voor.


Dit  was Richard Overmeer die ons vertelde over zijn restauratiebedrijf en in het bijzonder het restaureren van de Shooting Brake van clublid Wil Moeling.



Richard heeft de opleiding tot meubelmaker gevolgd en na een periode dienen in het leger is hij uiteindelijk carrosseriebouwer geworden. Hij heeft nu een eigen bedrijf dat voornamelijk vooroorlogse auto's restaureert. Zo is hij nu bezig met een ruim 100 jaar oude Pierce Arrow, met een essenhouten geraamte en daarover heen een body van gegoten aluminium. 


Ook bouwt hij nu een Bentley Speed VI replica op een MK VI chassis, fineert hij dashboarden met noten-, of wortelfineer en 6 tot 8 laklagen, maakt chromen lijsten op maat en nog veel meer.


De Shooting Brake.


Deze heeft een geraamte van essenhout. Deze houtsoort is licht en werd vroeger ook door koetsbouwers gebruikt. Het geraamte is geen reproductie van een bestaand model, maar past wel in die tijdgeest.



Voor rondingen wordt het hout gebogen door middel van stomen of lamineren. Eventueel in combinatie met vacuümtechnieken.


Vanaf de voorruit is aan deze auto alles aangepakt. De daklatten zijn in baleinen gelegd. Pa Overmeer heeft een handje geholpen door alles te frezen. 


Alle verbindingen in de auto zijn pen-gat verbindingen. De panelen zijn van mahonie. Dit naar wens van de klant. De spatborden en de paravaan zijn origineel en zo nodig aangepast. De bekleding en het dakvinyl zijn uitbesteed. 
In totaal zit er wel 1500 uur werk  in de carrosserie en in de totale auto wel 2100 uur.
Er is al zo'n 4 jaar aan gewerkt maar de klant heeft nog wel wat wensen over, dus wordt er nog steeds aan gewerkt. Bv het gewerenkastje is nu aan de beurt en moet lijken op het drankenkastje.


Iedereen heeft op het puntje van zijn stoel zitten luisteren.



Richard dank je wel voor je boeiende uitleg over hoe de restauratie van de Shooting Brake in zijn werk is gegaan en Wil bedankt dat de auto mee mocht, zodat wij er allemaal van konden genieten.

Na Richard vertelde Adri de laatste perikelen rond de Phantom III. 


De auto rijdt en is inmiddels naar de keuring geweest. 
Alleen gebruikt hij nog erg veel olie. Om dat te verhelpen zijn de klepseals vervangen. Daarbij is gebruik gemaakt van gereedschap dat van Cees en Ad geleend was. Ad had zelf een ingenieuze klepveercompressor gemaakt die goed van pas kwam.


Een klepstoterstang bleek defect, evenals sommige klepveren. Maar gelukkig is dat nu opgelost. 




De auto mocht op de aanhanger naar de RDW in Waddinxveen, waar bleek dat de keurmeester zich ingelezen had in de auto die hij moest keuren. 


Al het harde werken werd beloond met het kenteken PM-50-30.


Daarna werd de auto onder de hoes geparkeerd.


Voor in huis stond er al een replica op schaal. Bovendien heeft Bep een prachtige quilt gemaakt. 


Na de overheerlijke lunch, tijdens welke iedereen nog een blik op de onderdelenmarkt wierp en kon bijpraten met de andere aanwezigen, was het tijd voor de bijzondere ALV. 



Deze was nodig in verband met het financiële verslag van het afgelopen clubjaar. De kascommissie had tijdens de reguliere ALV nog te veel vragen om de stukken te kunnen goedkeuren. Deze vragen zijn naar tevredenheid van de commissie beantwoord en daarna is het financiële verslag alsnog goedgekeurd. Het verslag van deze ALV zal worden toegevoegd aan het reguliere ALV-verslag. 


Tijdens deze Bijzondere ALV kreeg het bestuur nog de kans om aan Dyo Ottens zijn 30-jarige lidmaatschapsspeld uit te reiken, ook al is hij al meer dan 33 jaar lid. Zijn speld had hij helaas nog niet gekregen. Bij deze is dat goedgemaakt.


Ook kreeg Hans Reijnders zijn oorkonde voor 20 jaar lidmaatschap van de RREC Dutch section. 


Na deze formaliteiten was het de beurt aan ons clublid Marinus Rijkers die ons meer vertelde over zijn hobby, het napluizen van de historie van auto's en dan voornamelijk van de Silver Shadow en Silver Spirit modellen.


Hij is hier in 1996 mee begonnen toen hij een Silver Shadow kocht. Hij verdiepte zich in deze auto en bouwde veel kennis op over het model. Na een aantal jaren besloot hij zijn kennis te delen met de wereld en maakte hij zijn website RRSilverShadow.com.


Het onderzoeken van de Silver Shadow modellenserie werd een serieuze aangelegenheid toen hij een aantal jaren later begon met het bezoeken van de Rolls-Royce archieven in Paulerspury, Engeland. Niet lang daarna vergrootte hij zijn aandachtsgebied naar de Silver Spirit modellen en bouwde daarover de website RRSilverSpirit.com. Hij maakte niet alleen websites maar schreef ook twee boeken en publiceerde honderden artikelen. Dat was allemaal mogelijk geworden doordat hij in de loop der jaren een zeer grote database had opgebouwd met gegevens over deze modellen.
Heb je vragen over een model, kan je altijd bij Marinus terecht. Hij verstrekt wel informatie maar kan geen kopieën van archiefdocumenten bieden. Ook kan je een kijkje nemen op een van zijn websites.


Na deze uiteenzetting legde Marinus ons aan de hand van foto's uit waar op gelet moet worden bij de aankoop van een Rolls-Royce of Bentley uit de Silver Shadow of Silver Spirit serie.
Marinus dank je wel voor het delen van je hobby en al de adviezen over de aankoop van een auto. En van de toezegging om volgend jaar opnieuw een presentatie voor je rekening te nemen.

De dames die waren meegekomen hadden in de kantine een vertrouwd plekje gevonden om lekker bij te praten.


Harry en Willy ook jullie weer hartelijk bedankt voor de gastvrijheid en de goed verzorgde catering, en natuurlijk ook bedankt voor de toezegging dat we volgend jaar weer welkom zijn.



Paul Schoorl
Foto's: Richard Overmeer, Adri van Luijk, Viktor Reijns en Leontine Schoorl






<