Verslag Technische meeting bij familie Groenouwe 2024


Op 3 maart waren wij met 50 personen, voor de 20-ste! keer te gast bij de familie Groenouwe in Bathmen.
Toen wij aankwamen was de voorbereiding voor de ontvangst in volle gang.


Met de gebruikelijke koffie of thee met lekkere koek was er tijd om bij te praten.




Daarna was er gelegenheid om op de 'rommelmarkt'  het juiste onderdeel of boek te vinden waar je al lange tijd naar op zoek was.





Om half 12 beet dhr. Keesmaat het spits af. Hij is bekleder bij Hooper International en legde ons, aan de hand van een film, uit hoe stoelen opnieuw werden bekleed en hoe ze werden aangepast aan het postuur van de eigenaar, dhr. Bienemann.







2 stoelen maken en bekleden neemt ongeveer 4 weken in beslag, maar dan zijn ook de verenpakketten vervangen en het houtwerk opnieuw ontworpen en alles is zelf vormgegeven. Het leer dat gebruikt wordt is leer dat volgens een heel oud natuurlijk recept gelooid is.



Ondertussen zaten de dames in de kantine om gezellig bij te praten.


Daarna was er de mogelijkheid om de Phantom III van de familie van Luijk te bewonderen. 6 jaar geleden is de auto omdat hij speciaal is, als restauratie project aangeschaft. Op vorige meetings bij de familie Groenouwe hebben wij van de restauratie uitgebreide verslagen gehad en nu kon iedereen hem daadwerkelijk bewonderen. Hij is Conservation class gerestaureerd. De auto is op de Annual Rally uitgebracht ter jurering in de Conservation class. Daar kun je alleen een auto in uitbrengen als hij volledig origineel is gebleven.







Vandaag is de auto in een keer van uit Oegstgeest aan komen rijden, zonder dat er onderweg problemen waren. Voor de terugweg moest alleen de olie en het water wat worden aangevuld. Al het werk was het waard, de auto is schitterend en origineel!



Voordat we een 2e bezoek aan de 2e hands markt konden brengen en voordat we de Phantom verder konden bekijken werden 2 leden (naar een idee van Luigi Guariento) benoemd tot Lid van Verdienste. Te weten: Bert Daatselaar, omdat we al 30 jaar te gast mogen zijn in zijn garage voor technische adviezen 'op de brug' en Harry Groenouwe omdat we hier al 20 jaar te gast mogen zijn voor een dag vol lezingen over (onze) auto's, hun geschiedenis en hun onderhoud.

Na een lunch met heerlijke soep en broodjes, koffie, thee sap en melk, was er gelegenheid om de tweedehandsmarkt nog een keer te bezoeken en te bedenken of de 2 auto's niet toch waren wat je zocht. 







De dames zochten het eerste voorjaarszonnetje op en gingen lekker buiten zitten.


En de eerste belangstellenden namen alweer plaats voor het volgende onderdeel van de dag.


Marinus Rijkers hield  een verhaal over bekende eigenaren van Rolls-Royces en Bentleys in de jaren 1965-2000. Zo toonde hij een lijst met zangers en filmsterren uit de jaren zeventig die een nieuwe Rolls-Royce of Bentley hadden aangeschaft en lichtte hij toe wie in Nederland dergelijke auto's reden. 
Daarna vertelde hij over de Bhagwan, die in het begin van de jaren tachtig van zijn discipelen nieuwe Silver Spurs cadeau kreeg. Het target was om 365 Rolls-Royces te verzamelen, maar na 93 exemplaren werd hij uit de VS verbannen en hielden de bestellingen op.
In de jaren tachtig werden heel wat Rolls-Royces en Bentleys besteld door de Koninklijke familie van Brunei. Het waren de Sultan van Brunei en zijn broer Jefri die steeds grotere aantallen Rolls-Royces en Bentleys gingen bestellen. In de jaren negentig bestelden ze veel eigen modellen, die niet beschikbaar kwamen voor andere klanten. Het ging vooral om verlengde Rolls-Royces en om extra snelle modellen op basis van de Continental R. In het begin van de jaren negentig hebben de aankopen van Brunei de fabriek door de recessie heen geholpen.
In 1971 werden in één keer acht Silver Shadows afgeleverd aan het Peninsula hotel in Hong Kong. Het was de eerste grote order voor de fabriek in de geschiedenis. Het hotel bleef daarna voor haar VIP-vervoer telkens na een aantal jaren de vloot vervangen.
In het laatste deel van zijn presentatie ging Marinus in op de auto's van het Britse koningshuis, van ambassades, van Saudi Arabië en enkele andere eigenaren.




Zijn verhaal werd met veel aandacht gevolgd.



Na deze uitgebreide uitleg over de bekende eigenaren en hun auto's was het de beurt aan Dick Welsink. Hij vertelde ons over zijn auto's, de problemen waar hij tegen aan gelopen was en hoe hij die had opgelost, hoe hij zijn auto's onderhield en repareerde maar vooral hoe hij de kosten binnen de perken hield. Vooral het maken en aanpassen van gereedschap en 'goed kijken' en 'goed nadenken' kan veel geld besparen.
In 1982 heeft hij zijn eerste auto, een Bentley gekocht. Daarna volgden een Rolls-Royce Silver Shadow, waarvan alle slangen vervangen moesten worden. De auto gaf verder weinig problemen en er is veel mee gereden. Daarna schafte hij een Rolls-Royce Silver Cloud III aan die vooral gebruikt werd om lange ritten mee te rijden. Vandaag was hij met de Rolls-Royce Silver Seraph gekomen.






Rond 15.15 uur waren we allemaal bijgepraat. En werden de gastvrouw en gastheer Willy en Harry hartelijk bedankt voor de gastvrijheid. 



Daarna ging iedereen weer huiswaarts.

(Klik op de volgende link om de Phantom III te zien vertrekken)
20240303 50.mp4

De pechvogel van deze dag was Maarten Veldhuyzen. Hij had onderweg naar Bathmen een aanrijding gekregen, waarbij zijn auto zoveel schade had opgelopen dat hij per ambulance moest worden afgevoerd. Gelukkig was Maarten zelf in staat ons dit vervelende nieuws te melden.

Tekst Paul Schoorl
Foto's Viktor Reijns en Leontine Schoorl

<