Technische meeting bij garage Groenouwe.


Op 3 maart 2019 waren wij voor de 18e keer te gast bij Harry en Willy Groenouwe in Bathmen voor de eerst technische meeting van dit jaar. Het hoeft geen betoog dat ook dit keer de catering, in de vertrouwde handen van Willy, uitstekend was verzorgd. Vooraf koffie/thee en koek, tijdens de lunch heerlijke soep (die schoon op ging) en een uitgebreid assortiment belegde broodjes en na afloop koffie/thee en een paaseitje.


Voordat de sprekers aan hun uitleg begonnen was er tijd voor iedereen om even bij te praten en de door een lid meegebrachte lampen en Rolls-Royce grille te bekijken en eventueel aan te schaffen. 


Ook had Gerard, onze voormalige secretaris, wegens vertrek naar Frankrijk diverse onderdelen en oliën gedoneerd, die belangstellenden gratis mee konden nemen. Onze voorzitter was zo vriendelijk geweest ze bij hem op te halen. De belangstelling was groot, want de dozen waren aan het eind van de dag leeg.



Tijdens de ALV 2019 heeft uw evenementencommissaris een oproep aan de leden gedaan wie er van de aanwezigen misschien wat voor de technische meeting wilden doen. Als onderwerp kwam al snel de automatische versnellingsbak ter sprake, maar ja wie gaat dat doen. De volgende dag was er al een mail van Michiel Reijns dat hij het wel wilde doen. Wat een prachtig initiatief.




De eerste spreker was dus Michiel Reijns, met zijn broer de jongste leden van onze club en samen trotse eigenaar van een Bentley MK VI uit 1948. In het dagelijks leven is hij vrachtwagenmonteur en leermeester. Na afloop begrijpen wij heel goed waarom.



We kregen uitleg over planetaire tandwielstelsels, zonnewielen, planeetwielen en ringen, de plaats en werking daarvan in de versnellingsbak, de mogelijke combinaties van die wielen en ringen en daarbij behorende versnellingen. En het olie-gestuurde brein.
Alle aanwezigen, of ze nu prof kenner of leek waren, hebben zijn uitleg zeer aandachtig gevolgd, ook al duizelde het soms wel. Bij mij in ieder geval wel.




Hugo van Hees meldde zich tijdens de vragenronde met 3 vragen, alleen vragen wij ons af of Hugo wel tot 3 kan tellen want hij had er minstens 5, maar dat bewijst wel hoe geconcentreerd en geïnteresseerd er geluisterd werd.
Na afloop kreeg Michiel in plaats van de traditionele fles wijn een aantal tabletten pure chocolade, omdat hij, volgens zijn broer, daaronder begraven kan worden.


Voor ieder die er niet bij kon zijn en het dus gemist heeft, gaat Michiel proberen de presentatie op papier te zetten, zodat u het in ons clubblad nog eens (na) kunt lezen.
Michiel nogmaals onze welgemeende dank!


Na de lunch heeft Maarten Hulleman ons meegenomen in de rally wereld. Toni was helaas al op weg naar Dubai, maar had in Maarten een waardige vervanger gevonden. Maarten is zijn vaste monteur.


Toni heeft vanaf 2012 met zijn Rolls-Royce Silver Cloud III chinese eye coupe een aantal malen meegedaan met diverse rally's o.a. de tulpenrally. Hij begon daar in de Tour-klasse en nu rijdt hij via de Sportive-class inmiddels in de Expert klasse waar hij in 2018 11de werd. En dat tussen Porsche, Jaguar etc.



Natuurlijk waren er in het eerste jaar vragen of de Rolls-Royce niet te groot en te zwaar zou zijn voor de rallysport, maar Toni heeft bewezen dat de afmetingen voor hem geen probleem hoeven te zijn. Hoewel … voor komend jaar wordt er een Alfa Romeo geprepareerd omdat de organisatoren vaak toch wel erg kleine weggetjes en dorpjes uitzoeken.
Hoe prepareer je een Rolls-Royce, tja geen idee. Je begint gewoon en maakt hem telkens een beetje sneller en meer betrouwbaar. Na een schade in 2016 is het linker voorscherm vervangen en is ook de motor gereviseerd. Er is een tweede ontstekingssysteem aangelegd, de remvoeringen zijn vervangen omdat de oude asbest bevatten en de uitlaat is aangepast. De versnellingsbak is wel origineel, want een Rolls-Royce krijg je niet zomaar kapot. We praten wel nu over 350 pk zonder turbo. Ter illustratie, er is een keer een remtrommel finaal in tweeën gebroken.


Het is voorgekomen dat de motor van de auto nog maar op 4 cilinders liep, maar omdat de aanwezige reguliere monteurs niets met de Rolls konden beginnen, is Maarten vanuit Nederland met de nodige onderdelen en gereedschap naar Frankrijk vertrokken. Daar heeft hij de hele nacht doorgewerkt en om 7.45 uur was de Rolls weer rijdend zodat Toni om 8.15 uur gewoon kon starten, alleen wel zonder proefrijden. Het probleem bleek veroorzaakt doordat 2 bouten, een massieve en een holle, waren verwisseld zodat de motor aan een kant niet gekoeld werd. Maar hij heeft wel gewoon een dag doorgereden en gewonnen.



Het winnen van een rally is buiten het prepareren en goed en constant rijden, voor een groot gedeelte de verdienste van de navigator. De routeboeken zijn wel even wat anders dan onze duidelijke routebeschrijvingen. De meeste aanwijzingen zijn niet: '3e straat rechts' of bolletje pijltje, maar in de trant van: ga van A naar B via de 1 na snelste route.
Dus eerst uitzoeken wat de snelste route is, welke andere mogelijkheden er zijn en dan de goede route kiezen, en dat terwijl je gewoon onderweg bent. De vaste navigator van Toni, petje af. De chauffeur en de navigator moeten blind op elkaar kunnen vertrouwen.


Toni rijdt nog ongeveer 20 rally's per jaar in binnen en buitenland, maar dat zal in de toekomst waarschijnlijk niet altijd in de Rolls-Royce zijn.
Na afloop kreeg Maarten de traditionele fles wijn en konden wij bij de auto de aanpassingen bekijken, bepreken en horen.
Maarten dank je wel voor deze boeiende voordracht. Toni bedankt dat je de Maarten en je Rolls voor ons geregeld hebt.


Harry en Willy werden met een wel gemeend applaus, cadeaubonnen en bloemen bedankt voor de gastvrijheid.


Zij hebben toegezegd dat wij de eerste zondag van maart in 2020 weer van harte welkom zijn. Zet die datum maar vast in uw agenda!
Paul Schoorl.
Foto's: Leontine
<