Geschiedenis


Frederick Henry Royce
Hij werd geboren op 27 maart 1863 als jongste van vijf kinderen van een arme molenaar uit Alwalton bij Petersborough in Huntingdonshire. Toen de zaak failliet ging moest Henry op negenjarige leeftijd zijn eigen kost gaan verdienen. Hij was een tijd krantenjongen en werkte daarna voor de London Post Office. Op veertienjarige leeftijd kreeg hij een technische opleiding in een locomotievenfabriek van The Great Northern Railway. Na 3 jaar kon zijn tante het lesgeld niet meer betalen en ging hij werken in een gereedschapmakerij in Leeds. Daarna pakte hij zijn technische studie weer op en verdiepte zich in gas en elektriciteit. Net voor hij twintig jaar oud was had hij twintig pond gespaard, vond een zakenpartner (A.E. Claremont) die vijftig pond rijk was en samen begonnen ze een bedrijfje in Manchester op het gebied van elektrotechniek. De daaropvolgende twintig jaar groeide het bedrijf sterk en had het zich gespecialiseerd in het maken van dynamo's en kranen.

Motor bouwen
Toen raakte Royce ge´nteresseerd in de motor van auto's en besloot zelf een motor te gaan bouwen van een kwaliteit die beter zou zijn dan de motoren die hij tot dan had gezien. Twee maanden voor zijn eerste ontmoeting met Rolls was Royce na een uitgebreid testprogramma eindelijk tevreden met de kwaliteit van zijn eerste 2 cylinder motoren. Royce was inmiddels 41 jaar oud. De jaren daarna werden de Rolls-Royce auto's erkend als de beste in de wereld. Het gevolg van veel inspanning om alle onderdelen van de motor tot een hoge graad van perfectie te ontwerpen en te produceren. Royce werkte lange dagen, kreeg weinig slaap en at slecht. Toen hij bijna vijftig jaar oud was kreeg hij het advies van zijn dokter om de winters door te brengen in een warmer klimaat. Hij bouwde een huis in La Canadel in Zuid-Frankrijk en werkte zo'n twee jaar lang van daar uit verder aan het ontwerpen en testen van motoren. Toen brak in 1914 de eerste wereldoorlog uit. Royce ging naar huis en co÷rdineerde in zijn bedrijf de bouw van motorvoertuigen voor de oorlog zoals ambulances, stafauto's en pantservoertuigen.

Na de oorlog
Direct na het uitbreken van de oorlog startte Royce met het ontwerp van een vliegtuigmotor. Na zes maanden was de eerste motor ontwikkeld. Een 12 cylinder watergekoelde motor met de naam Eagle. De eerste motoren waren 200 pk maar groeide geleidelijk naar 360 pk. Aan het einde van de oorlog waren er 6.500 vliegtuigmotoren gebouwd naar het ontwerp van Royce. Op 26 juni 1830 kreeg Royce de titel Sir en werd Sir Frederick Henry Royce, 1st Baronet, OBE. Hij kreeg meer tijd voor zijn hobby's schilderen, astronomie, architectuur en tuinieren maar was ook geregeld ziek.

<